K výstavě byl vydán katalog – Tal R mail
TAL R
Prostor za bývalou železnou oponou jakoby zůstával pro většinu západních umělců zakletý. Nejinak je tomu v případě Tala R. Velké množství výstav ho zavedlo do galerií doslova po celém světě, ale v bývalém východním bloku ho mohli vidět pouze v Moskvě roku 2006. A tak je výstava Tala R ve strahovské Galerii MIRO mimořádnou příležitostí seznámit se s tvorbou jednoho z nejzajímavějších dánských umělců.
Při bohatství tvorby umělce a omezených prostorách Galerie MIRO nejde logicky o výstavu, která by umožnila poznat umělcovo dílo ve větší šíři, ale obezřetný výběr pěti velkých a třiceti malých monotematických obrazů, dává možnost poznat jeho originální výtvarný svět. Dvě sochy z glazované keramiky dotváří a dotvrzují jednotu v mnohosti.
Kdyby byly vystaveny pouze malé obrazy (imaginární portréty na papíře vytvořené kombinovanou technikou), byla by jejich konfrontace s keramickými objekty – portréty jasná a srozumitelná. V obou případech se jedná o portréty označované dánsky názvem „Flovmand“, což je termín vystihující širší spektrum vlastností – úzkostlivý, trapný, ztrápený, bezduchý, ale i plachý a ostýchavý. Tvarově primitivní hlavy, koule posazené na kuželu, jsou rozsvíceny pestrou škálou barev. Některé jsou členěny výraznými liniemi. Mohou připomínat kuboexpresivní portréty z první poloviny 20. století, ale jejich sochařské či jednobarevné ztvárnění ukazuje jejich neplastičnost. Nejjednodušší tvar a dominantní výpověď barvou. Nekonečná barevná cvičení ukazují pestrost a bohatství lidských prožitků, intenzitu vjemů, přesto opět převládá jednota, jednota výrazu – „Flovmand“. Není zde existenciální zpytování, nejsou to ani masky. Některé bytosti jsou zaskočené, vytřeštěné, zůstávají však v klidu. Zobrazení „Flovmand“ jsou zároveň společenskou komunitou. Nad individualismem naznačeným pestrostí převládá uniformita a snad i dobrovolná kázeň. Jednotící charakter portrétů je však především plodem samotného tvůrce, je to něco, co je v něm samém.
A to něco nalezneme i v dalších obrazech, byť nesouvisí přímo s portrétní sérií. Pět velkoformátových obrazů vtahuje diváka do většího dobrodružství. Neboť malba je pro autora nepochybně velkolepou hrou. Tal R bývá právem spojován s dětským uměním. Jde však jistě spíše
o proces hledání a nalézání dítěte v sobě, tedy o schopnost uchování toho magického privilegia, vidět svět vždy nově a překvapivě. Mnozí umělci, kteří se dostali do tvůrčích krizí, našli znovu opravdovou inspiraci vyvoláním vzpomínek na své dětství, na jiné vnímání reality, vyvoláním svého dětského smyslu pro hru a fantazii.
Hrou může být i přemýšlení o umění a hra s uměleckými díly. Příkladem je i obraz „The Wagon“, inspirovaný obrazem Henriho Rousseaua „Kočár starého Juniera“ z pařížské Oranžerie. Tal R nevytváří variantu, maluje obraz nově, vidí ho svýma dětskýma očima. Není to však pohled naivisty. Z několika cestujících si vybírá jedinou – dívku s podivnou živočišnou bytostí před sebou. Tajemná dívka zůstává na kolesce jediná a celý kočár přikrývá obrovskou sukní rozprostřenou po způsobu Velázquezových (nebo Picassových) dvorních dam. Tal R nakreslil i červenozelenou kresbu, zobrazující tuto dívku v jakési „double fantasy“, se svým tajemným dvojníkem na klíně. Na zde vystaveném obraze je však už dívka samotná a je temnou, venkovskou bohyní.
Umělcova hra je hodně otevřená. V jeho díle najdeme duchovní esence obrazů mimořádných autorů, P. Picassa, P. Kleea, H. Matisse, P. Bonnarda, najdeme tu i další postmoderní inspirace – geometrismem Bauhausu, dřevořezy expresionistů, tvorbou Art brut i skupinou Cobra. Ale i hudbou nebo komiksem. Barva téměř vždy zůstává hlavním nositelem informací, tvar a kresba jsou často redukovány na symbol, ornament nebo jen grafický prvek. Pás oválů je balustráda, obloučky znázorňují vlny, jiné obloučky ptáky. Vedle sebe pokládané různobarevné čárky jsou jedním z nejstarších výtvarných projevů. A jsou i typickou dětskou, ještě nepoučenou výpovědí. Autorova hra barev a vyvážená kompozice svědčí o jeho grafických vlohách. Obraz je vždy usazen, má základnu, první horizont. Vytváří ho obyčejně pouhý barevný pruh přetínající obraz hluboko dole, téměř na kraji plátna. Je to však jenom čára, nikoliv skutečný horizont. Iluze i hra. Toto ukotvení, usazení se objevuje paradoxně i na portrétech „Flovmand“, byť je jenom naznačeno téměř neviditelnou bílou kresbou nebo papírovou koláží. Svůj malířský způsob práce označil autor názvem „Kolbojnik“. Je to hebrejský výraz pro kousky či zbytky.
Mořské obrazy patří do série „Teenager Beach“. Vznikly pro stejnojmennou výstavu, která se konala v Centro de Arte Contemporáneo v Malaze roku 2009. Tal R studoval originální andaluské prostředí přímo na pláži. Kurátor muzea naopak upozorňoval na autorův – pro Andalusany exotický „umělecký původ“ – středoevropský a severoevropský neo-expresionismus.
Tal R (vlastním jménem Tal Rosenzweig Tekinoktay) je opravdu spjat s tímto geografickým prostředím ačkoliv pochází z Izraele, kde se narodil roku 1967. Studoval v letech 1986 – 88 na kodaňské Billedskolen a v letech 1994 – 2000 na Královské dánské akademii výtvarných umění.
Od roku 2005 vyučuje na Kunstakademii v Düsseldorfu. Jako hostující profesor působil na několika školách ve Skandinávii a v severním Německu.
Z počátku vystavoval nejvíce ve Skandinávii a v Německu, později doslova po celém světě.
Je zastoupen mimo jiné ve sbírkách v dánské Louisianě – Museum of Modern Art, Esslmuseum – Klosternueburg, Sammlung Goetz-Mnichov, Kunsthalle Kiel.
Petr Štěpán